Polityka czasami ujawnia postacie, które wydają się wyłamywać z dominującej logiki partyjnej, zajmując szczególne miejsce w wyobraźni swoich narodów. W Brazylii taką postacią był Enéas Carneiro; we współczesnej Polsce — Grzegorz Braun. Choć należą do odmiennych kontekstów historycznych i kulturowych, obaj ucieleśniają podobny profil: polityków, którzy bez ustępstw wobec systemu proponują radykalnie alternatywny horyzont wobec istniejącego porządku.
Brazylijski outsider: Enéas Carneiro
Lekarz kardiolog, profesor i wojskowy rezerwy, Enéas Carneiro pojawił się na brazylijskiej scenie politycznej w latach 90. XX wieku z mocnym, narodowym dyskursem, który wprost uderzał w korupcję i zależność Brazylii od czynników zewnętrznych. Jego retoryka, naznaczona hasłem „Meu nome é Enéas!”, uczyniła go postacią medialną, ale sprowadzenie go do karykatury byłoby niesprawiedliwe: Enéas bronił strategicznej wizji rozwoju narodowego opartego na nauce, technologii i suwerenności, często ignorowanej przez tradycyjne partie.
Jego nacjonalizm nie wiązał się jednak z wizją religijną czy monarchiczną. Chociaż był katolikiem, prezentował się jako republikanin i zwolennik świeckiego państwa, budując projekt nowoczesnego i samowystarczalnego państwa inspirowanego ideałami naukowymi i patriotycznymi.
Polski outsider: Grzegorz Braun
Po drugiej stronie Europy Grzegorz Braun reprezentuje zupełnie inną tradycję. Reżyser, intelektualista i polityk, Braun ugruntował swoją pozycję jako głos katolickiej prawicy tradycjonalistycznej w Polsce. Jego obrona monarchii, pełnej restauracji zasad katolickich w życiu publicznym oraz walka z globalizmem i liberalizmem sytuują go na marginesie systemu politycznego, zdominowanego przez partie konserwatywno-umiarkowane (jak PiS) i liberalne.
Braun łączy elokwencję i nieustępliwość — cechy przypominające Enéasa — z duchowym fundamentem, którego Brazylijczyk nie podkreślał. Jego dyskurs nie ogranicza się do nacjonalizmu strategicznego, lecz zakorzenia się w wierze katolickiej jako zasadzie porządkującej życie społeczne i polityczne.
| Aspekt | Enéas Carneiro (Brazylia) | Grzegorz Braun (Polska) |
|---|---|---|
| Profil | Lekarz, naukowiec, wojskowy rezerwy | Intelektualista, reżyser, katolik tradycjonalista |
| Styl | Mowa ostra, bezpośrednia, konfrontacyjna | Mowa konfrontacyjna, elokwentna, silnie religijna |
| Podstawa ideowa | Nacjonalizm naukowy i republikański | Katolicyzm integralny, monarchizm, nacjonalizm katolicki |
| Rola polityczna | Symbol niezadowolenia wobec tradycyjnej polityki | Rzecznik katolickiej prawicy i krytyk globalizmu |
| Dziedzictwo | Inspiracja do niezależności i suwerenności | Obrona katolickiej Polski jako części tradycji Europy |
Obaj dzielą los outsiderów: często marginalizowani przez media i ośmieszani przez elity intelektualne, zdobywali wiernych zwolenników właśnie dlatego, że mówili to, czego establishment nie odważył się wypowiedzieć.
Punkt styczny między Brazylią a Polską
Zbliżając postacie Enéasa i Brauna, dostrzegamy coś więcej niż przypadkowe podobieństwo stylu: widzimy możliwość dialogu między dwiema tradycjami politycznymi. Brazylia w Enéasie poznała siłę radykalnego nacjonalizmu, ale pozbawionego głębszego zakorzenienia duchowego; Polska w Braunie odnajduje intelektualistę bojownika, który łączy ducha walki z centralnym miejscem wiary katolickiej i monarchii.
Dla Brazylijczyka spoglądającego na politykę polską Braun jawi się jako swoisty „katolicki i monarchistyczny Enéas”: ktoś, kto łączy bojowość i klarowność brazylijskiego trybuna z duchową głębią polskiej tradycji. W tym sensie reprezentuje syntezę, której brakuje w Brazylii, gdzie liderzy tacy jak Bolsonaro — choć popularni i cnotliwi w pewnych aspektach — nie wcielili w pełni tego katolicko-tradycjonalistycznego profilu.
Zakończenie
Grzegorz Braun i Enéas Carneiro są — każdy w swoim kontekście — wyrazem tej samej politycznej rzeczywistości: potrzeby postaci, które przełamują establishment i przywracają zapomniane zasady suwerenności i tożsamości narodowej. Jeśli Enéas ucieleśniał brazylijskiego outsidera republikańsko-nacjonalistycznego, Braun ucieleśnia outsidera katolicko-monarchistycznego w Polsce.
Dla obserwatora z zewnątrz, jak Brazylijczyk uważnie śledzący historię Polski, Braun pojawia się jako postać, która syntetyzuje cnoty dwóch światów: bojową jasność Enéasa i duchową głębię polskiej tradycji katolickiej. W tym spotkaniu widzimy nie tylko porównanie dwóch polityków, ale zarys duchowo-kulturowej osi Brazylia–Polska, opartej na obronie prawdy i poszukiwaniu wolności w zasługach Chrystusa.
Bibliografia
-
ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares de; WEYLAND, Kurt. Demokracja i wyzwania reprezentacji politycznej w Brazylii. São Paulo: Edusp, 2011.
-
CARNEIRO, Enéas. A Pátria em perigo. Brasília: Prona, 1996.
-
CAVALCANTE, Fernando. „O nacionalismo científico de Enéas Carneiro: ciência, tecnologia e política no Brasil dos anos 1990”. Revista Brasileira de História das Ciências, v. 6, n. 2, 2013.
-
BRAUN, Grzegorz. Luter i rewolucja protestancka. Warszawa: Wydawnictwo Prohibita, 2017.
-
BRAUN, Grzegorz. Transformacja: Od państwa bezprawia do państwa prawa. Warszawa: 2015.
-
KULIGOWSKI, Waldemar. „Tradycjonalizm katolicki w polskiej polityce współczesnej”. Przegląd Socjologiczny, v. 69, n. 2, 2020.
-
POMIAN, Krzysztof. Polska między Wschodem a Zachodem. Warszawa: Wydawnictwo Literackie, 2018.
-
SINGER, André. Os sentidos do lulismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. (Dla kontrastu z brazylijską polityką populistyczną).
-
ZARYCKI, Tomasz. Ideologies of Eastness in Central and Eastern Europe. London: Routledge, 2014.
Nenhum comentário:
Postar um comentário