Pesquisar este blog

domingo, 25 de maio de 2025

Ekonomia koła między czasem chronologicznym, kairologicznym i aionicznym

Streszczenie:

Niniejszy artykuł proponuje refleksję filozoficzną nad dynamiką działania człowieka oraz jego społecznymi reperkusjami, opartą na polskiej koncepcji ekonomii koła — ekonomii koła. Koło symbolizuje cykliczny ruch życia społecznego i gospodarczego, który rozwija się na dwa główne sposoby: ekonomię, która „przylega” (ekonomia, która generuje widoczne lub niewidoczne skutki społeczne), oraz ekonomię, która „echo” (która rezonuje w tradycji i prawdzie, będącej fundamentem wolności). Zrozumienie tej dynamiki odbywa się poprzez rozróżnienie trzech podstawowych czasów: chronologicznego, kairologicznego oraz aiocznego.

1. Wprowadzenie

Ekonomia, rozumiana nie tylko jako dyscyplina finansowa, lecz także jako zarządzanie działaniami ludzkimi i ich społecznymi efektami, może zostać reinterpretowana poprzez metaforę koła — ekonomia koła. To koło się obraca i wytwarza różne rodzaje efektów: te, które „przylegają” do rzeczywistości społecznej, oraz te, które „echo” w tradycji, podtrzymując trwałe wartości.

Aby zrozumieć tę dynamikę, niezbędne jest pojęcie, jak działanie człowieka wpisuje się w różne temporalności: czas liniowy i ilościowy, właściwy jakościowo moment oraz wieczny czas tradycji.

2. Ekonomia koła i jej rozwinięcia

2.1 Ekonomia, która przylega

Ekonomia, która przylega, to sfera działań ludzkich generujących konkretne, widoczne społeczne efekty w czasie bezpośrednim. W kontekście prawa brazylijskiego, na przykład, nie każde prawo „przylega” — czyli nie każda norma jest w pełni skuteczna, między innymi z powodu warunków społecznych, politycznych i kulturowych, które wpływają na jej stosowanie. Ta ekonomia ujawnia złożoność skuteczności aktów ludzkich, które zależą od kontekstu, czy „chwycą” czy nie.

2.2 Ekonomia, która echo

Ekonomia, która echo, wykracza poza moment bezpośredni, łącząc się z głęboką i dawną tradycją. Reprezentuje wartości i prawdę, które podtrzymują rzeczywistą wolność. Echo odnosi się do historycznej i duchowej reverberacji działań ludzkich, pokazując, że głębszy sens ekonomii tkwi w jej zgodności z zasadami wiecznymi i trwałymi.

3. Trzy podstawowe czasy   

3.1 Czas chronologiczny (Chronos)

Czas chronologiczny to mierzony, liniowy czas zegara i kalendarza. To czas rutyny i codzienności, w którym działania są sekwencyjne i rejestrowane.

3.2 Czas kairologiczny (Kairos)

Czas kairologiczny to czas właściwego momentu, dokładnej okazji, by działanie przyniosło zamierzony efekt. To czas jakościowy, oznaczony „okazją”. Akt może mieć miejsce w czasie chronologicznym, ale nabiera siły tylko wtedy, gdy zdarzy się w kairos.

3.3 Czas aioczny (Aiôn)

Czas aioczny reprezentuje wieczność, ciągłość przekraczającą czas liniowy, związany z tradycją, prawdą trwałą i prawdziwą wolnością. To czas, który echo, nadając sens i fundament istnieniu oraz działaniom ludzkim.

4. Integracja czasów w ekonomii koła

Koło ludzkiej ekonomii nie obraca się wyłącznie w czasie liniowym, lecz rozszerza się na kairos — właściwy moment — i zakorzenia w aiôn — wieczność. W ten sposób działanie ludzkie powinno być rozumiane w swojej temporalnej złożoności, aby pojąć jego społeczne skutki (ekonomia, która przylega) i jego wpływ na tradycję i wolność (ekonomia, która echo).

5. Uwagi końcowe

Zrozumienie ekonomii koła poprzez triadę czasów pozwala interpretować ekonomię ludzką jako żywy, dynamiczny i głęboki proces, który łączy natychmiastowość, właściwy moment i wieczność. Ta perspektywa może przyczynić się do szerszej refleksji nad prawem, działaniami społecznymi i ich skutecznością w budowie wolnego społeczeństwa opartego na prawdzie.

Bibliografia zalecana

  • McTaggart, J. M. E. (1908). The Unreality of Time. Mind.

  • Moltmann, Jürgen. (1972). Theology of Hope.

  • Foucault, Michel. (2001). The Order of Things.

  • Marion, Jean-Luc. (2002). Being Given: Toward a Phenomenology of Givenness.

  • Taylor, Charles. (1989). Sources of the Self: The Making of the Modern Identity.

  • Ricoeur, Paul. (1984). Time and Narrative.

  • Agamben, Giorgio. (2007). Time and History.

  • Schmitt, Carl. (2005). Political Theology.

Nenhum comentário:

Postar um comentário